Loading


Afrika je ready

Šéf Equity Bank James Mwangi byl nadšený z ocenění, které si odvezl z Monte Carla.

Euro,18.6.2012, Jakub Křešnička | 20.08.2012

Téma: Světová politika a obchod v rozvojovém kontextu

Region: Afrika

Podnikání může změnit svět k lepšímu. Afrika je na to připravená, říká keňský bankéř James Mwangi, Světový podnikatel roku 2012

Kdo by vsadil na to, že byznysmenem roku se může stát bankéř? Zvlášť když reputaci mají kvůli ekonomické krizi poškozenou hlavně finanční instituce. Finále soutěže Ernst & Young Světový podnikatel roku 2012 v Monte Carlu ale vybočilo ze stereotypů. Hlavní cenu si odnesl šéf keňské Equity Bank James Mwangi. „Dalo by se říci, že nejsme jen bankovní dům, ale i hnutí, které se snaží zlepšit ekonomicko-společenskou situaci v regionu,“ shrnul Mwangi výjimečnost banky, která s téměř osmi miliony klientů představuje největší banku v Africe.

Africká pohádka Ještě v roce 1993 měla Equity Bank nejhorší rating ze všech keňských finančních domů a guvernér tamní národní banky byl prakticky rozhodnutý insolventní instituci zavřít. Do její záchrany se tehdy pustil právě James Mwangi. Pod jeho vedením se banka dopracovala k aktivům dosahujícím téměř 2,6 miliardy dolarů, 7000 zaměstnancům a za posledních deset let rostla ročním tempem 78 procent. „Z každých deseti účtů, které se v Keni otevřou, jich sedm připadá na Equity Bank, o další tři se dělí 53 bankovních domů,“ vypočítal Mwangi s tím, že se mu banku podařilo zachránit i díky osobní integritě a schopnosti získávat podporu.

Dokázal například přesvědčit klienty banky, aby část svých vkladů proměnili na akcie banky, a zaměstnance, aby přijali čtvrtinu platu v cenných papírech. Dařilo se mu také získávat zahraniční investory, což vyústilo mimo jiné v partnerství s investiční společností Helios, která do banky vložila 180 milionů dolarů.

Equity Bank se zaměřuje na chudší populaci a prostřednictvím mikrofinančních služeb se snaží naplnit vizi přerodu tamní ekonomiky. „Přístupem ke zdrojům s pomocí bankovních účtů dáváme příležitost všem vymanit se z chudoby,“ vysvětlil Mwangi, podle nějž jeho odhodlání vyplývá ze skromného původu.
Narodil se před keňským bojem za nezávislost, ve kterém padl jeho otec. Jamese spolu s dalšími sedmi sourozenci tak podporovala jen ovdovělá matka. Aby měl na studia, vydělával si například prodejem ovoce a mléka. Původně se rozhodl pro studium práv, ale po dvou týdnech přešel k financím. Jako bankéř chtěl prý pomáhat lidem.

Prostřednictvím nadace Equity Group Fundation se Mwangiho banka věnuje pomoci ve zdravotnictví, ale i ve vzdělávání. Milion mladých Keňanů se účastní programu finančního vzdělávání, nadace také poskytuje stipendijní programy studentům na středních i vysokých školách i prestižních světových univerzitách.
Ocenění je podle Mwangiho inspirací pro celou Afriku, jejíž podnikatelé mohou pomoci kontinentu k lepší budoucnosti. Příležitosti se nabízejí v infrastruktuře, bankovnictví i telekomunikacích. Zároveň se rychle vzmáhá střední třída, která může podporovat růst spotřebitelského průmyslu. Největší překážkou pro Afriku je to, že je zbytkem světa vnímána jako nerozvinutý kontinent. Světový podnikatel roku ovšem tvrdí, že nic nemůže být vzdálenější realitě. Afrika je na rozvoj připravena a jako další cíl by si ji měli zvolit nejen jeho letošní konkurenti.

Krize jako by nebyla „Všichni jsme vítězové,“ uzavřel Mwangi svou řeč při přebírání ocenění. Obracel se přitom k byznysmenům, kteří do Monte Carla přijeli s tituly z dalších 51 zemí. O jeho slovech nemohlo být pochyb. Po tři dny se to v ulicích Monte Carla hemžilo známými postavami byznysu.

Za všechny stačí zmínit vedení profesionální sociální sítě LinkedIn, zakladatele italského holdingu Benetton či šéfa finské firmy Rovio, která dala světu populární hru Angry Birds. Právě ten byl mezi podnikateli nepřehlédnutelný nejen kvůli červené mikině s obrázkem „naštvaného ptáka“, ale i z toho důvodu, že s novináři i kolegy hovořil tak ochotně, až druhý den málem přišel o hlas. „S Roviem jsme se dávno posunuli od producenta her k všestranné firmě v zábavním průmyslu. A toto odvětví je dobře zvolené pro období růstu i krize ekonomiky. Lidé za zábavu utrácejí i v těžkých časech,“ řekl týdeníku Euro Mikael Hed s tím, že se jeho firmě loni podařilo dosáhnout tržeb přes 106 milionů dolarů a pro letošní rok čeká další významný růst.

Dohromady představovali všichni podnikatelé se svými firmami 59 miliard dolarů tržeb, vytvořili přes 300 tisíc pracovních míst, během loňska vyrostli o 17 procent a za tři poslední roky o 40 procent.
Ani další si na krizi nestěžovali. „Nás se krize vůbec nedotkla. Kdybych měl přirovnat náš byznys k pěstování – máme zdravé kořeny, také na sobě pracujeme a máme mysl otevřenou novým příležitostem,“ přisvědčil šéf firmy Sonnentor Johannes Gutmann, jehož skupina na trh dodává produkty z bio farem. Během loňského roku měla celkový obrat 31 milionů eur a stabilně roste o deset až dvacet procent. Podobně jako Hed mluvil o svých zákaznících jako o fanoušcích. „Znají náš příběh, a protože nám mohou důvěřovat, nevadí jim utratit za naše produkty o něco více. Vědí, co za své peníze dostávají,“ naznačil důvod úspěchu Gutmann, jehož Sonnentor má pobočku i v moravských Čejkovicích a letos se v Česku chystá proinvestovat 1,8 milionu eur.

Zásluhou podnikatelů panovala na celé akci atmosféra sebevědomého optimismu. Příběhy jednotlivých byznysmenů by mohly posloužit i jako inspirace ke snaze dodat ekonomice pozitivní impulz. „Za posledních 26 let toho podnikatelé udělali více než kdokoli jiný pro podporu inovací, vytváření pracovních míst a podporu prosperity v dobrých i zlých ekonomických časech,“ zdůraznil za všechny Jim Turley, globální šéf Ernst & Young.

Článek vyšel na  www.euro.cz.


ilustrační foto: Tereza Hronová

Čína dělá obchod, na víc se neohlíží. Ani na Afričany.

Na přelomu tisíciletí si Čína uvědomila, že jestli chce najít opravdu zajímavý trh, který do budoucna hodně poroste, musí se poohlédnout v Africe. Uspěla tu s jednoduchým receptem – masivně investovala, neptala se po vládních reformách

ilustrační foto: Tereza Hronová

Chudí umírají především na banální nemoci

S výjimkou malárie to nejsou exotické nemoci, kdo je zodpovědný za většinu úmrtí v chudých zemích. Jsou to ty, které dobře známe i my a které tu dominovaly statistikám úmrtnosti před 100 lety. Mnohým se dá přitom předejít očkováním.

Wikipedia do „nejhloupějšího“ mobilu? Pomocí esemesky

Za to jednodušší mobily, kterým se občas neuctivě říká hloupé, už jsou u rovníku běžnou výbavou i v chudých domácnostech, tak proč nevyužít je?

Česko má přijmout Eritrejce. Ve vlastní zemi jsou otroky

Eritrea má jen šest milionů obyvatel, ale po Syřanech prchá do Evropy nejvíce běženců právě z této země. Tamní diktatuře se přezdívá

Polsko nabízí nevidomým Rwanďanům šanci

Ve Rwandě je pouze jedna škola, která poskytuje vzdělání dětem se zrakovou vadou. Založily ji polské katolické sestry.

FOTO: autorka

Čaj s příchutí genocidy

Plantáže na Srí Lance nabízejí překrásné scenérie. Méně už se ví, že tamilské ženy, které sbírají vysoko v horách čajovníkové lístky, podstupují vládou řízené sterilizace. I kvůli tomu vypadají ve třiceti jako stařeny.

Smrtící ebola změnila vše od podávání ruky po taxi

Ebola – slovo, které před rokem kromě odborníků téměř nikdo neznal. Teď se proměnilo v noční můru obyvatel západní Afriky – Libérie, Guiney a Sierry Leone. Nemoc, která se přenáší tělními tekutinami, usmrtila tisíce lidí

Flickr.com

Ekonomika Etiopie roste i díky českému pivu

Vývoj pivovarnického průmyslu v Etiopii ukazuje, jakými ekonomickými proměnami země za poslední roky prošla.

Znásilnění střelbou skrz genitálie, zasunutí nože. To je válka

Denis Mukwege je konžský lékař a mezinárodně uznávaný odborník na léčbu žen po hromadném znásilnění. Ve své nemocnici v Bukavu léčil tisíce žen, které se staly obětí války a řádění povstalců. V roce 2012 přečkal pokus

Projektyvšechny >

Časopis Rozvojovka 2/2015

Nejdůležitější dokumentyvšechny >

Novinky mailem

Chcete-li pravidelně dostávat novinky z našeho webu přímo do Vaší e-mailové schránky, přihlaste se.

O nás

Informační zdroje

Studijní materiály

Kampaně a projekty

(C) 2011 ROZVOJOVKA
Šafaříkova 635/24
120 00 Praha
Tel: 226 200 410
rozvojovka@clovekvtisni.cz