Loading


Klapka: Život v brazilské favele 2011

Favela Rocinha, foto: flickr.com

Tomáš Nídr, čas. Rozvojovka 2/2011 | 25.07.2012

Téma: Vzdělání, děti, mladí lidé | Situace v rozvojových zemích

Region: Latinská a Střední Amerika

Úspěšný velkofilm Město bohů o násilí v chudinských čtvrtích vznikl v centru Ria de Janeira. Asi dva tisíce dětí ze stejnojmenné favely se přímo účastnily natáčení a mladí Brazilci tak hrály v podstatě samy sebe. Nechtějí se ale prostředí poddat a pokoušejí se z něj dostat i tentokrát pomocí kamery.

Několik bloků od kuželovité katedrály Rio de Janeira v omšelé ulici páchnoucí močí stojí malé kino. Nepromítá se tam porno, jak by člověk vzhledem k prostředí očekával, ale artové filmy a dokumenty. Zrovna dávají jeden o životě mentálně postižených v Brazílii. Potřeboval by pořádně prostříhat, nicméně diváci ho oceňují potleskem. Autoři jsou totiž ze zdejší filmové školy založené mladými lidmi, kteří se v roce 2002 podíleli na natáčení nejznámějšího snímku brazilské historie „Město bohů“.

Jeho režisér Fernando Meirelles si pro příběh o válce gangů mladistvých ve čtvrti s poetickým názvem vybíral do rolí herce z amatérských divadelních souborů přímo ve favelách, jak se v největší latinskoamerické zemi říká chudinským rajónům megapolí. Natočil celosvětový hit a hlavním představitelům tak zajistil herecké kariéry, byť jen v dílech nevalné úrovně. Filmařiny se však chytli i další.

Od štěku před kamerou k točení dokumentů

„Ve Městě bohů jsem měl jen nevýznamný štěk, ale natáčení mě okouzlilo. Společně s dalšími lidmi jsme se scházeli a mluvili o filmech. Až nás napadlo zřídit Naše kino,“ vzpomíná nyní dvaatřicetiletý Luis Carlos Nascimento, jak se zrodil projekt bezplatné filmové školy pro mladé z favel. Díky pomoci režiséra Meirellese, který sehnal prostory v centru, finance do začátku a profesionály ochotné vyučovat zadarmo, se rozjel netradiční pokus o to, jak dostat dospívající z kolotoče drog, chudoby a mezigangového i policejního násilí.

„Kurzy neděláme proto, abychom z dětí udělali filmaře. Jde o to, abychom je naučili jinak přemýšlet, kriticky se dívat na svět kolem sebe a umět to vyjádřit,“ shrnuje poslání Našeho kina Carlos Nasciemento, který na projekt a jeho drahé vybavení shání peníze. Zatímco dříve vše stálo na režisérovi Meirellesovi, dnes úspěšně zaběhnutou značku Cinema Nosso podporuje i brazilský ropný gigant Petrobras.  

Zkušenosti nad zlato

V Našem kině pořádají kurzy animace, počítačových triků i obecné filmařiny, ve které si zájemci sáhnou na vše od scénáře, přes střih až po kameru. Za sedm let existence prošlo školou na čtyři tisíce žáků. Jedním z nich je nyní dvaadvacetiletý André Tavares. „Cinema Nosso mi sice nemohlo udělit oficiálně uznávaný diplom, ale dalo mi velmi dobré základy řemesla, protože všechno si bylo možné v praxi ozkoušet,“ říká.

Nyní tento mladík studuje scénáristiku na filmové akademii a jako diplomovou práci připravuje scénář snímku pro děti o tom, jak nejmladší v chudých čtvrtích hledají cestu k Bohu. Už dříve natočil dokument o životě homosexuální menšiny v největší riodejaneirské favele Rocinha. „Nechci, aby se ve spojení s favelami mluvilo jen o prodeji drog a bojích gangů s policisty,“ vysvětluje volbu témat.

Nascimento, který už se z Rocinhy odstěhoval, zvolil opačný postup. Čtyři roky sbíral materiály na dokument Bojovat jako matka. Zabývá se v něm osudy žen, jimž policie při svých nevybíravých zátazích na distribuční místa narkobyznysu zabila syny, když se připletli do přestřelky. Často pak roky marně bojují o policejní dobrozdání, že jejich dítě bylo nevinnou obětí, nikoliv zločincem. To se Brazilcům žijícím mimo chudé čtvrti, do kterých se nikdy neodvážili vstoupit, těžko vysvětluje.

Stereotypní vnímání chudých

Za dealera „běžní“ Brazilci považují automaticky každého, kdo tam bydlí. V tom je utvrzují i divácky úspěšné domácí filmy z posledních let, které vyprávějí příběhy členů policejní jednotky, jež se s obyvateli favel nijak nemazlila. „Jak asi naše životy mají chránit, když mají ve znaku lebku,“ komentuje to sarkasticky Nascimento, který se jejich přehmatům podrobně věnoval.

Stereotypy však neexistují jen v zobrazování favel. „Každý má televizi, kde od rána do večera vidí, že úspěchem se rozumí nejrychlejší auto, nejnovější model mobilu a krásná chirurgicky upravená žena. A když tohoto pokřiveného ideálu chce kluk z favely dosáhnout, jinou cestu než kriminalitu v podstatě nemá,“ mluví Nascimento o tom, jak televize ovlivňuje život nemajetných Brazilců.

Doufá, že dokumenty vytvořené právě obyvateli favel zájemce o zločineckou kariéru odradí. Třeba jako snímek skládající se z pěti kinopovídek, který k Nascimentově těžko skrývanému zklamání loni úspěšně pustili do biografů po celé zemi žáci z konkurenční filmové školy pro chudé. Má jasně vypovídající název „5 x favela. Tentokrát našima očima“.

Článek vyšel v časopise Rozvojovka 2/2011.


Severní Korea v noci z vesmíru. Jediný svítící bod je hlavní město Pchjongjang. Foto: NASA

Severní Korea reformuje, ale nesmí o tom mluvit

Země táborů s tisíci politickými vězni a hrozící jiným státům zničujícím jaderným úderem v tichosti zkouší ekonomické reformy. Severokorejské vedení bez bombastických prohlášení a ideologických výzev schválilo návrh reforem,

Nezákonné odklánění peněz z afrických zemí převyšuje zahraniční investice i rozvojovou pomoc.

Afriku šidí účetní oddělení globálních firem

V Etiopii se konala konference OSN o financování rozvoje.

Šaši Tharúr. Foto: TED / Wikimedia Commons

Zaplaťte nám odškodné za kolonialismus, žádá indický poslanec Británii

Ještě na počátku 18. století obstarávala Indie 23 procent celosvětového HDP – tedy tolik jako celá Evropa dohromady. Když v roce 1947 opouštěli Indii britští kolonialisté, byla to už jen čtyři procenta. Důvod je prostý – Britové

Banány Cavendish

Jsou banány na pokraji vyhynutí?

Banány před vyhynutím? Co je to za nesmysl? Vždyť tohle oblíbené tropické ovoce je k dostání po celý rok, v hojném množství, třicet korun za kilo. Jenže tato pravidelnost je zároveň problémem: téměř všechny banány, které si v

Financování rozvoje: Dohoda z Addis není selhání

Výsledek konference není ideální – pro nikoho. Důležitější však je vůle dohodnout se. Zejména vyspělé státy by jí ale na příštích konferencích v New Yorku a Paříži měly projevit víc.

EU pomáhá podvyživeným dětem v Pákistánu

Když bylo Sajjadu Jattovi devět měsíců, jeho rodiče Nathi a Ali Jattovi se obávali, že se nedožije ani jednoho roku. Jejich nejmladší syn moc nejedl a ztratil hodně na váze.

ilustrační foto: Tereza Hronová

Zpráva OSN: Úspěch Rozvojových cílů tisíciletí je odrazovým můstkem

Podle konečné zprávy o plnění Rozvojových cílů tisíciletí (Millennium Development Goals – MDGs), kterou představil generální tajemník OSN Pan Ki-mun, jsou MDGs historicky nejúspěšnější nástroj v boji proti chudobě a budou sloužit

foto: archiv ČvT

Financování rozvoje: Rozvojová spolupráce nestačí

V dalším boji s chudobou nepomůže jen rozvojová spolupráce, ale také udržitelné oddlužení chudých zemí nebo reforma světových finančních institucí.

Crossings

Krásná i brutální: staveniště v Perském zálivu z ptačí perspektivy

Nejvyšší mrakodrap na světě, umělé ostrovy v Dubaji, mistrovství světa ve fotbale v roce 2022. Velkolepé stavební projekty, které se v posledních letech rozrůstají na Arabském poloostrově, nemají daleko k novým divům světa. Méně

Projektyvšechny >

Časopis Rozvojovka 2/2015

Nejdůležitější dokumentyvšechny >

Novinky mailem

Chcete-li pravidelně dostávat novinky z našeho webu přímo do Vaší e-mailové schránky, přihlaste se.

O nás

Informační zdroje

Studijní materiály

Kampaně a projekty

(C) 2011 ROZVOJOVKA
Šafaříkova 635/24
120 00 Praha
Tel: 226 200 410
rozvojovka@clovekvtisni.cz