Zapojte se
Loading


Šance v Indii: zdravotnictví a nové technologie

Indka, ilustrační foto: flickr.com

11.07.2012
Lucie Hrdličková,22.5.12, Hospodářské noviny

Téma: Světová politika a obchod v rozvojovém kontextu

Region: Asie

Podnikání v zemi s miliardou obyvatel Indie láká investory na rychlý růst a rozrůstající se střední vrstvu, která disponuje kupní sílou odhadovanou na 400 mld. dolarů

Metropole Bengalúr na jihu Indie se za posledních pět let změnila v technologické a obchodní centrum přezdívané tropické Silicon Valley. Ve třetím největším městě miliardové Indie jsou vývojová centra obřích západních firem jako Intel, Cisco či General Motors. Vedle nich se tyčí supermoderní pobočky známých firem Dell, Oracle či IBM. A nejen to – mezi nimi v ulicích prosvítají také výrazné reklamy na české značky Baťa, Škoda či Tatra.

Stopy opožděné globalizace jsou patrné i v dalších metropolích, jako je Dillí, Kalkata a jižněji položený Chennai či Pune. Všechna střediska zažívají záplavu zahraničních investorů.„Přísun investic ze zahraničí do Indie se meziročně zvýšil o 55 procent,“ přibližuje situaci indický velvyslanec v Česku Venkatesan Ashok. Do Indie přiteklo za období duben 2011 – únor 2012 podle indického ministerstva průmyslu na 28,4 miliardy dolarů. Největší objem investic přitom proudil do služeb (zhruba pět miliard dolarů), farmaceutického průmyslu (3,21 mld. dolarů) a telekomunikací (1,99 mld. dolarů).

Všechny společnosti se do Indie vypravují se stejným cílem – využít tamní rychle se rozvíjející obrovský trh v době, kdy západní trhy sužuje nejistota. Svádí je k tomu dva klíčové faktory: indický HDP, který loni rostl téměř sedmiprocentním tempem, a obrovská kupní síla a stále rostoucí spotřeba početné střední třídy. Ta čítá přes 400 milionů lidí. Šance je zejména v technologiích Spektrum oblastí, kde mohou západní firmy – včetně těch českých – v Indii vytěžit podnikatelskou příležitost, je různorodé. V tradičních odvětvích, jako je strojírenství, automobilový, těžký průmysl a energetika, jsou Češi v Indii již zaběhlí. Dobré jméno tu mají už roky mimo jiné produkty sdružené pod značkou Škoda. Indům jsou dobře známé vozy mladoboleslavské automobilky, turbíny a turbosoustrojí z dílny plzeňské firmy Škoda Power. Historicky nejznámějšími značkami jsou pak Baťa, Jawa, Tatra či Zetor.

V současnosti se však do popředí dostávají zcela jiné obory. K obrovským obchodům v řádu bilionů korun se podle agentury Czechtrade schyluje zejména v nanotechnologiích, biotechnologiích, potravinářském průmyslu a zdravotnictví. Zdravotnictví je oblastí, která se v Indii rozvíjí obrovskou rychlostí. Ze země se v posledních letech stal ráj zdravotnické turistiky. Přibývá tu proto množství malých, převážně soukromých nemocnic, které poptávají vysoce sofistikované přístroje a zařízení.
„V Indii nám narůstá počet zakázek,“ potvrzuje Jan Horák, obchodní ředitel české firmy Linet, vyrábějící sofistikovanou zdravotnickou techniku, která v zemi uzavřela první významný kontrakt v hodnotě zhruba jednoho milionu eur na konci loňského roku.

„V zemi vznikají takzvaná clinical cities s velkou kapacitou lůžek, která vyrábíme,“ říká Horák. Ten zmiňuje jako další výhodu skutečnost, že v Indii je stále ještě prostor pro vychovávání zákazníka a takzvanou edukaci trhu. „Místní firmy z oboru nedokážou vyrobit techniku v takové kvalitě,“ dodává.
K úspěchu je nutná trpělivost Jiný český výrobce zdravotnické techniky působící v Indii, firma SMT, zdůrazňuje, že úspěch na indickém trhu je podmíněn vytrvalostí a přítomností v terénu. Pět až deset let je podle již zajetých firem běžná doba, kterou je třeba začátkům podnikání v Indii obětovat. Automobilka Škoda vstoupila spolu s mateřskou společností Volkswagen na indický trh již v roce 1999. Boom přitom v Indii zažívá teprve v posledních dvou letech, zato však může hovořit o skokovém růstu.

Automobilce se v Indii povedlo v loňském roce prodat 30 tisíc aut, což představuje meziroční nárůst o 50 procent. Pro srovnání, prodeje automobilky v Číně se ve stejném období meziročně zvedly o 22 procent.
I Škoda potvrzuje, že v Indii je třeba vyjít vstříc lokálním požadavkům a vychovat si svůj nový trh. V loňském roce tu tak automobilka začala prodávat nový model Škoda Rapid, speciálně vyvinutý pro Indii (vůz se liší od toho, který bude letos představen u nás). A sklízí s ním úspěch. České vozy tu obecně platí za luxusní značku – třeba model Škoda Octavia je vozem manažerů a vysokých politiků, kteří se v českých vozech nechávají vozit svými řidiči. Je také častým svatebním darem.

„Automobilový průmysl zažívá obrovský růst,“ potvrzuje indický velvyslanec Ashok. Indický trh má i své nešvary Na tento trend se váže další investiční příležitost a tou je rozvoj infrastruktury. Jak střední třída bohatne, přesedá z kol na motorky a z motorek na automobily a indické silnice přestávají tento nápor zvládat. Podle indického velvyslance proto plánuje indická vláda investovat do roku 2015 celý bilion dolarů do rozvoje infrastruktury.

Ostřílení zahraniční podnikatelé v Indii nicméně upozorňují, že není příliš velká šance v zemi dosáhnout na veřejné zakázky. Naráží tím na korupci a byrokracii. „Když se společnost uchází o státní zakázky, je byrokracie veliká,“ upozorňuje generální ředitel skupiny ČKD GROUP Jan Musil. „Česká byrokracie jako pohrobek Rakouska Uherska je neúměrná, ovšem indická byrokracie je zničující,“ tvrdí generální ředitel společnosti Wikov Industry Antonín Růžička. Zástupci Škody Auto dokonce připouštějí, že se v Indii museli bránit také korupčním návrhům.

***

Česká stopa v Indii

Baťa

V zemi od roku: 1931 Dnešní kožedělné podniky firmy jsou v Bangalore (Karnataka), Bataganji (Patna, Bihar), Hosuru (Dharmapuri, Tamilnadu) a v Batanagaru (North 24 Parganas, West Bengal). Gumové a textilní boty produkuje ve Faridabadu (Haryana) a v Mokamehghatu (Patna, Bihar) vyrábí kůže. Město Batanagar vybudovaly a celé roky udržovaly generace baťovců.

Jawa

V zemi od roku: 1966 Společnost Ideal Jawa Limited rozjela v Indii licenční výrobu motocyklů Jawa 250. Když licence Čechům vypršela, pokračovali Indové ve výrobě dál pod značkou Yezdi. Název prý pochází od českého mechanika, který dokončoval sestrojení vůbec prvního stroje v Indii a vítězoslavně u toho zvolal „jezdí!“. V Indii se ročně vyrábělo 30 tisíc Jaw. Výroba byla ukončena v roce 1998 kvůli zastaralosti a problémům s emisemi dvoutaktních motorů.

Tatra

V zemi od roku: 1986 Indie začala kopřivnické stroje odkupovat v 80. letech. Na začátku nového tisíciletí své působení posílila významnými kontrakty. V roce 2002 získala od indické vlády zakázku na dodávku 1070 vozů pro armádní použití. V roce 2006 další kontrakt na dodávku nákladních aut za 2,6 miliardy. Letos však odebírání tatrovek provází korupční skandál. Velitel indické armády V.

K. Singh obvinil indického lobbistu Tédžindera Singha, že mu v minulosti nabídl úplatek 140 milionů rupií (50,8 milionu korun) za nákup 600 tatrovek.

Škoda Power V zemi od roku: 2005 Výrobce parních turbín působí v Indii sedm let. Hned v roce 2006 získala společnost zakázku ve výši 141,5 milionu korun na dodání turbosoustrojí pro ocelárnu v indickém Bakaru.

Škoda Auto

V zemi od roku: 1999 Škoda auto začala vyrábět v závodě v indickém Aurangabádu v roce 2004. Zde se dnes dělají modely Superb, Octavia/Laura a Yeti. Mateřský koncern Volkswagen otevřel před třemi lety závod v Púně. Zde jsou vyráběny vozy VW i škodovky – mimo jiné Fabie a nově Škoda Rapid – auto speciálně vyvinuté pro indický trh.


200 milionů obětí klimatických změn opustí v roce 2050 své domovy

Environmentální uprchlíci jsou lidé, kteří pod vzrůstajícím tlakem klimatických změn opouští dočasně, ale i trvale své domovy. Tito lidé se snaží najít nový a vhodný prostor pro život, což však může vyvolávat střety mezi

Správa vodních zdrojů v Etiopii pomocí internetové aplikace a SMS

Mobily byste na vesnicích v chudé Etiopii možná nečekali. Jenže dnes vlastní telefon skoro každý. Lidé je mimo jiné využívají, když přestane fungovat studna s životadárnou tekutinou.

foto: Tereza Hronová

Lidstvo sní jen asi polovinu vypěstovaných potravin

Podle odhadů odborníků z National Geographic vzroste světová populace do roku 2050 o 35 % na asi 9,5 miliardy obyvatel. Abychom byli schopni se uživit, musí vzrůst produkce potravin o celých 100 %. Jak je to možné a je takový nárůst vůbec

Český akademik zakládal univerzitu v tropech

V oblasti silně zasažené válkou – na hranici Burundi, Konga a Rwandy – vznikla díky podpoře českých akademiků univerzita. „Snažíme se učit to, co je užitečné pro danou oblast,“ říká její první rektor, Marek Hrubec z Akademie

Foto: ©Sharon Radisch for Photographers Without Borders

Řešení potíží s hygienou v Kambodži? „Secondhandové“ mýdlo

Projekt mladého Američana využívá zbytků mýdel z turistických hotelů. Udělá z nich nová a potom je distribuuje na venkov, kde je i tak obyčejná a důležitá věc nedosažitelným luxusem.

Carlos Pe?alba, Flickr, (CC BY-NC-ND 2.0)

Ze slumu za volant taxíku

Dívky a ženy z vyloučených oblastí v indickém Dillí nemají mnoho možností, jak své postavení ve společnosti zlepšit. Nyní mohou díky tamní vládě svůj potenciál využít - jako řidičky taxíků.

Výzkum: evropské obuvnické značky šijí v Indonésii, pracovní podmínky tam neřeší

Indonésie je čtvrtým největším výrobcem obuvi na světě po Číně, Indii a Vietnamu. V roce 2015 se v této zemi vyrobila jedna miliarda párů bot. Dělníci a dělnice je zde vyrábí za extrémně nízké mzdy a jsou nuceni k dlouhým přesčasům.

foto: Jeden svět

Filmové tipy z festivalu Jeden svět

Blíží se festival dokumentárních filmů o lidských právech Jeden svět. Nabízí 121 dokumentů, ty publikum zavedou do 70 zemí. Po skončení pražské části festival jede do 32 měst. Vybrali jsme pro vás filmy s rozvojovou tematikou, které

foto: Tereza Hronová

Češi naučili Jihosúdánce, jak skladovat ryby. I přes úmorné horko a bez lednic

Jihosúdánští rybáři se potýkají s hady, krokodýly i nedostatkem sítí. Díky evropskému humanitárnímu projektu se ale naučili, jak úlovky správně skladovat.

Chcete-li pravidelně dostávat novinky z našeho webu přímo do Vaší e-mailové schránky, přihlaste se.


Časopis Rozvojovka 4/2016

starší vydání >

O nás

Aktuality

Studijní materiály

Naše témata

©2011-2017 ROZVOJOVKA


Šafaříkova 635/24
120 00 Praha
Tel: 226 200 410
rozvojovka@clovekvtisni.cz

Web běží v rámci bezplatného serverhostingu společnosti CZECHIA.COM